Rozporządzenie o Wyrobach Budowlanych
Rozporządzenie (UE) 2024/3110 - Stan na czerwiec 2025
Ten przewodnik ma charakter wyłącznie informacyjny i ma na celu pomoc wszystkim stronom zaangażowanym w produkcję, użytkowanie, marketing lub dystrybucję wyrobów budowlanych w zrozumieniu ich obowiązków wynikających z Rozporządzenia o Wyrobach Budowlanych.
Jedynym prawnie wiążącym źródłem jest oficjalny tekst Rozporządzenia (UE) 2024/3110.
Głównym celem tego przewodnika jest wspieranie wspólnego zrozumienia tego, jak pracować z nowym unijnym Rozporządzeniem o Wyrobach Budowlanych 2024 (CPR-2024). Służy jako pomoc nawigacyjna dla producentów wyrobów budowlanych podczas wdrażania wymagań określonych w tym nowym Rozporządzeniu.
Ten przewodnik nie stanowi porady prawnej i nie powinien być tak interpretowany. W przypadku wątpliwości zaleca się konsultację z niezależnymi doradcami prawnymi i oficjalnymi źródłami oferowanymi przez Komisję Europejską.
Rozporządzenie (UE) 2024/3110 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 listopada 2024 r. ustanawiające zharmonizowane zasady wprowadzania wyrobów budowlanych do obrotu
Deklaracja Właściwości Użytkowych i Zgodności - nowy dokument łączący deklarację właściwości z deklaracją zgodności
Zharmonizowana Specyfikacja Techniczna - obowiązkowe normy harmonizujące pod CPR-2024
Cyfrowy Paszport Produktu - innowacyjny system cyfrowy zawierający kompleksowe informacje o wyrobie budowlanym
Podstawowe Wymagania dla Obiektów Budowlanych - 8 fundamentalnych kryteriów bezpieczeństwa i zrównoważoności
System Oceny i Weryfikacji - zastępujący AVCP z CPR-2011, obejmujący nowy system AVS 3+ dla środowiska
Dowolny uformowany lub nieuformowany przedmiot fizyczny włączany w sposób trwały do obiektów budowlanych lub ich części. Produkty drukowane 3D i zestawy wprowadzane do obrotu (w tym dostarczane na plac budowy) są również uważane za wyroby budowlane.
Produkt używany: Wcześniej zainstalowany produkt, który nie jest (lub przestał być) odpadem i który nie przeszedł procesu transformacyjnego lub przeszedł proces transformacyjny, który nie jest istotny dla definicji właściwości użytkowych produktu.
Produkt odnowiony: Wcześniej zainstalowany produkt, który nie jest (lub przestał być) odpadem i który przeszedł proces transformacyjny istotny dla definicji właściwości użytkowych produktu.
Produkt wprowadzony do obrotu przez pojedynczy podmiot gospodarczy jako zestaw co najmniej dwóch oddzielnych elementów, przeznaczonych do wspólnego włączenia do obiektów budowlanych.
Nowe unijne Rozporządzenie o Wyrobach Budowlanych 2024 (CPR-2024) ustanawia ramy prawne dla swobodnego przepływu wyrobów budowlanych w ramach Unii Europejskiej. Poprzez harmonizację warunków oceny i deklarowania właściwości użytkowych oraz zgodności produktów, CPR-2024 ma na celu zapewnienie spójnego podejścia we wszystkich państwach członkowskich UE.
To jednolite podejście ma na celu poprawę niezawodności i przejrzystości informacji o produktach poprzez wymaganie spójnej komunikacji podstawowych charakterystyk i wymagań dla bezpieczniejszego, bardziej zrównoważonego i konkurencyjnego sektora budowlanego w ramach Unii Europejskiej.
Zakres CPR-2024 pozostaje w dużej mierze niezmieniony w porównaniu z CPR-2011. Różnie od CPR-2011, produkty używane i odnowione są teraz wyraźnie włączone do zakresu CPR-2024.
W przeciwieństwie do CPR-2011, CPR-2024 rozróżnia między deklarowanym a zamierzonym użyciem. Zamierzone użycie to szersza kategoria definiująca ogólny cel produktu, podczas gdy deklarowane użycie to bardziej szczegółowy opis.
Wprowadzono pojęcie "strefy harmonizacji" tworzonej przez CPR-2024 i hTS przyjęte zgodnie z Rozporządzeniem. Zapewnia swobodny przepływ wyrobów budowlanych w UE przy zachowaniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa i ochrony środowiska.
Deklaracja właściwości użytkowych w zakresie zrównoważoności środowiskowej (poprzez deklarowanie wskaźników środowiskowych zgodnie z EN 15804) jest nowa i wprowadzona obok właściwości technicznych.
CPR-2024 jest zgodny z Rozporządzeniem o Ecodesign dla Produktów Zrównoważonych (ESPR) w zakresie koncepcji Cyfrowego Paszportu Produktu (DPP) i wprowadza system DPP dla wyrobów budowlanych.
CPR-2024 definiuje wymagania produktowe, które mogą dotyczyć wyrobów budowlanych - zgodność z tymi wymaganiami musi być deklarowana przez producentów wraz z właściwościami użytkowymi w dokumencie DoPC.
Zdolność obiektu budowlanego do bezpiecznego wytrzymywania wszystkich obciążeń i naprężeń podczas zamierzonego okresu użytkowania.
Zdolność obiektu budowlanego do opierania się ogniowi, powstrzymywania go i umożliwiania bezpiecznej ewakuacji.
Zdolność obiektu budowlanego do zapobiegania niekorzystnym wpływom na higienę, zdrowie i środowisko wewnętrzne.
Zdolność obiektu budowlanego do zapewnienia bezpiecznego użytkowania i dostępności dla osób z niepełnosprawnością.
Zdolność obiektu budowlanego do zapewnienia odpowiedniej ochrony przed hałasem i dobrych właściwości akustycznych.
Zdolność obiektu budowlanego do bycia energooszczędnym i zapewnienia odpowiedniej izolacji termicznej.
Zdolność obiektu budowlanego do minimalizowania emisji, które mogłyby szkodzić środowisku.
Obiekt musi być projektowany, budowany, użytkowany, utrzymywany i wyburzany w sposób promujący zrównoważone użycie zasobów naturalnych.
Oznakowanie CE na wyrobie budowlanym wskazuje, że produkt przeszedł ocenę swoich charakterystyk istotnych zgodnie ze zharmonizowaną specyfikacją techniczną (hTS) lub EAD i jest zgodny z mającymi zastosowanie wymaganiami CPR-2024.
Zgodnie z CPR-2024 producent wyrobu budowlanego objętego zharmonizowaną specyfikacją techniczną musi sporządzić deklarację właściwości użytkowych i zgodności przed wprowadzeniem produktu do obrotu.
Charakterystyki istotne dotyczące właściwości użytkowych produktu. Są definiowane przez Komisję Europejską w konsultacji z państwami członkowskimi i mogą być określane przez:
Wymagania produktowe dotyczące zgodności produktu. Takie wymagania mogą być wprowadzone przez Komisję Europejską przez akty delegowane dla rodzin lub kategorii produktów:
Producenci muszą zapewnić, że gdy wyroby budowlane są wprowadzane do obrotu, są opatrzone numerem typu, partii, serii lub innym elementem umożliwiającym ich identyfikację.
DoPC jest kluczowym dokumentem, który musi być sporządzony dla każdego wyrobu budowlanego objętego zharmonizowaną specyfikacją techniczną lub będącego przedmiotem ETA, jeżeli producent decyduje się na oznakowanie CE.
Dokumentacja techniczna musi zawierać wszystkie informacje niezbędne do oceny zgodności wyrobu budowlanego z mającymi zastosowanie wymaganiami.
Na przykład ze względu na związek z dziedzictwem kulturowym
Nieuwzględnione w wniosku o standaryzację lub zharmonizowanej specyfikacji technicznej
Produkty bezpośrednio ponownie używane w tym samym obiekcie budowlanym
Produkty wytwarzane na miejscu budowy, ale nie udostępniane na rynku
Producenci muszą wdrożyć procedury zapewniające, że produkcja seryjna pozostaje zgodna z zadeklarowanymi właściwościami użytkowymi i wymaganiami zgodności.
CPR-2024 określa bardziej szczegółowo, jak informacje ogólne o produkcie, instrukcje użytkowania i informacje o bezpieczeństwie mają być dostarczane.
Kategoria informacji | Wymagane elementy | Format |
---|---|---|
Informacje ogólne o produkcie |
|
Pisemne, w języku kraju przeznaczenia |
Instrukcje użytkowania |
|
Jasne, zrozumiałe instrukcje z ilustracjami |
Informacje o bezpieczeństwie |
|
Wyraźne oznaczenia, symbole ostrzegawcze |
Gdy wyrób budowlany jest zwykle wybierany lub kupowany przez konsumentów, a jego właściwości użytkowe w zakresie środowiska w cyklu życia nie różnią się znacząco lub nie zależą znacząco od instalacji, Komisja Europejska może ustanowić szczególne wymagania dotyczące etykietowania środowiskowego.
Etykietowanie opiera się na właściwościach użytkowych produktu ocenionych zgodnie z artykułami 5(1) lub 6(1) i dostarcza informacji przyjaznych dla konsumenta dla nieekspertów.
Produkty zwykle wybierane przez konsumentów, gdzie właściwości środowiskowe nie zależą znacząco od sposobu instalacji.
Osoba fizyczna lub prawna działająca na podstawie pisemnego upoważnienia producenta do działania w jego imieniu w odniesieniu do określonych zadań.
Osoba fizyczna lub prawna mająca siedzibę w Unii, która wprowadza do obrotu w Unii wyrób budowlany z państwa trzeciego.
Osoba fizyczna lub prawna w łańcuchu dostaw, inna niż producent lub importer, która udostępnia wyrób budowlany na rynku.
Importerzy wprowadzający wyroby budowlane z państw trzecich do obrotu w UE przejmują znaczną część odpowiedzialności producenta.
Dystrybutorzy, w tym sklepy DIY, mają określone obowiązki dotyczące wyrobów budowlanych, które udostępniają na rynku.
Sprzedaż wyrobów budowlanych online podlega dodatkowym wymaganiom dotyczącym prezentacji informacji o produkcie i dostępności dokumentacji.
Uzupełniające Reguły Kategorii Produktów (c-PCR) to zbiór szczegółowych zasad, wymagań i wytycznych dla sporządzania Deklaracji Środowiskowych Produktów (EPD) dla jednej lub więcej kategorii produktów budowlanych.
Normy już opracowane i dostępne do stosowania
Normy w trakcie opracowywania lub oczekujące na publikację
W lutym 2025 odbył się kluczowy warsztat CEN/TC 350 'Development of complementary Product Category Rules under the CPR: status and next steps', który ustalił kierunki dalszych prac.
Standard staje się obowiązkowy od 9 stycznia 2030 dla podstawowych wskaźników i od 9 stycznia 2032 dla dodatkowych wskaźników.
Wskaźnik | Opis | Jednostka | Obowiązkowy od |
---|---|---|---|
Zmiany klimatu | Potencjał globalnego ocieplenia (GWP) | kg CO₂ eq. | 2030 |
Zubożenie warstwy ozonowej | Potencjał zubożenia ozonu | kg CFC-11 eq. | 2030 |
Zakwaszenie | Potencjał zakwaszenia | mol H⁺ eq. | 2030 |
Eutrofizacja słodkowodna | Potencjał eutrofizacji | kg PO₄ eq. | 2030 |
Eutrofizacja morska | Potencjał eutrofizacji | kg N eq. | 2030 |
Eutrofizacja lądowa | Potencjał eutrofizacji | mol N eq. | 2030 |
Tworzenie ozonu fotochemicznego | Potencjał POCP | kg NMVOC eq. | 2030 |
Zubożenie zasobów abiotycznych - paliwa kopalne | Zużycie zasobów kopalnych | MJ | 2030 |
Zużycie wody | Wykorzystanie zasobów wodnych | m³ eq. | 2030 |
Pyły zawieszone | Emisja cząstek stałych | disease inc. | 2030 |
Zubożenie zasobów abiotycznych - minerały i metale | Zużycie minerałów i metali | kg Sb eq. | 2032 |
Wpływ na użytkowanie gruntów | Przekształcenia użytkowania ziemi | Pt | 2032 |
CPR-2024 jest zgodny z Rozporządzeniem o Ecodesign dla Produktów Zrównoważonych (ESPR) w zakresie koncepcji Cyfrowego Paszportu Produktu (DPP) i wprowadza system DPP dla wyrobów budowlanych w celu zwiększenia przejrzystości i dostępu do informacji.
Na moment pisania tego przewodnika (czerwiec 2025), szczegóły systemu Cyfrowego Paszportu Produktu dla wyrobów budowlanych są nadal w trakcie opracowywania. Akty delegowane Komisji Europejskiej dostarczą dalszych szczegółów.
Opracowywanie aktów delegowanych, specyfikacji technicznych dla DPP i przeprowadzanie konsultacji z interesariuszami.
Wdrażanie systemów pilotażowych dla wybranych kategorii produktów i testowanie interoperacyjności.
Rozpoczęcie obowiązkowego wdrażania DPP dla priorytetowych grup produktów budowlanych.
Rozszerzenie wymagań DPP na wszystkie kategorie wyrobów budowlanych objęte CPR-2024.
DPP musi zapewnić łatwy dostęp do informacji dla wszystkich uczestników łańcucha wartości przy zachowaniu odpowiednich poziomów bezpieczeństwa i ochrony danych.
Podstawowe informacje o produkcie, bezpieczeństwie i środowisku dostępne dla wszystkich użytkowników.
Szczegółowe dane techniczne i produkcyjne dostępne dla autoryzowanych partnerów biznesowych.
Pełna dokumentacja dostępna dla organów nadzoru rynku i jednostek notyfikowanych.
CPR-2024 wprowadza znaczące wzmocnienie wymagań środowiskowych dla wyrobów budowlanych, czyniąc zrównoważoność kluczowym elementem deklaracji właściwości użytkowych.
System AVS 3+ jest nowym systemem wprowadzonym specjalnie dla weryfikacji właściwości użytkowych w zakresie zrównoważoności środowiskowej produktów.
Zadanie | Producent | Jednostka Notyfikowana |
---|---|---|
Ocena właściwości użytkowych | Przeprowadza ocenę zgodnie z c-PCR | Waliduje ocenę |
Wartości wejściowe | Dostarcza dane i założenia | Weryfikuje poprawność danych |
Kontrola produkcji fabrycznej | Wdraża i utrzymuje system FPC | Przeprowadza inspekcje początkowe zakładu |
Zgodność z c-PCR | Stosuje odpowiednie reguły | Sprawdza zgodność z mającymi zastosowanie c-PCR |
Oprogramowanie | Używa certyfikowanego oprogramowania | Weryfikuje poprawne użycie oprogramowania |
CPR-2024 ma na celu zwiększenie wykorzystania zrównoważonych wyrobów budowlanych w zamówieniach publicznych w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej, poprawy efektywności energetycznej i zasobowej oraz przejścia na gospodarkę cyrkularną.
Komisja jest upoważniona do ustanawiania obowiązkowych minimalnych wymagań w zakresie zrównoważoności środowiskowej dla zamówień publicznych na wyroby budowlane. Władze publiczne mogą ustanawiać wymagania bardziej ambitne, ale nie mogą zejść poniżej tych minimów.
Dla produktów zwykle wybieranych przez konsumentów, których właściwości użytkowe w zakresie środowiska w cyklu życia nie różnią się znacząco lub nie zależą znacząco od instalacji, Komisja Europejska może ustanowić szczególne wymagania dotyczące etykietowania środowiskowego.
CPR-2024 wprowadza szczegółowe wymagania dotyczące dostępności części zamiennych i możliwości naprawy wyrobów budowlanych jako część szerszej strategii gospodarki cyrkularnej.
Do daty zastosowania CPR-2024 (8 stycznia 2026) pozostało tylko 7 miesięcy. Producenci muszą przygotować się już teraz!
CPR-2024 wszedł w życie. Niektóre artykuły dotyczące standaryzacji już obowiązują.
Kluczowa data! Od tego momentu wszystkie wyroby budowlane objęte zharmonizowanymi specyfikacjami technicznymi muszą być zgodne z CPR-2024.
Rozpoczęcie obowiązkowej deklaracji wszystkich podstawowych wskaźników środowiskowych według EN 15804.
Obowiązkowa deklaracja wskaźników Globalnego Potencjału Ocieplenia (GWP) dla wszystkich objętych produktów.
Wejście w życie zasad dotyczących minimalnych wymagań środowiskowych w zamówieniach publicznych.
EAD cytowane pod CPR-2011 przestają być ważne, chyba że wygasły z innych powodów.
Obowiązkowa deklaracja wszystkich wskaźników środowiskowych cyklu życia, w tym minerałów i metali oraz wpływu na użytkowanie gruntów.
Ostateczne uchylenie wszystkich pozostałych przepisów CPR-2011.
CPR-2024 znacząco wzmacnia system nadzoru rynku dla wyrobów budowlanych, dając organom nadzoru większe uprawnienia i narzędzia do zapewnienia zgodności.
Organy nadzoru rynku otrzymały rozszerzone uprawnienia do przeprowadzania kontroli, nakładania kar i wymagania działań naprawczych od podmiotów gospodarczych.
Państwa członkowskie są zobowiązane do ustanowienia skutecznych, proporcjonalnych i odstraszających kar za naruszenia CPR-2024. Przepisy dotyczące kar wchodzą w życie 8 stycznia 2027.
Rodzaj naruszenia | Przykłady | Możliwe konsekwencje |
---|---|---|
Brak oznakowania CE | Wprowadzanie produktów bez wymaganego oznakowania | Zakaz sprzedaży, wycofanie z rynku, kary finansowe |
Nieprawidłowa DoPC | Brak lub błędne deklaracje właściwości użytkowych | Nakazanie korekty, wycofanie produktów |
Niezgodność z wymaganiami środowiskowymi | Nieprawidłowe deklaracje wskaźników środowiskowych | Wysokie kary, wycofanie z rynku |
Niewspółpraca z organami | Odmowa udostępnienia dokumentacji lub dostępu | Dodatkowe kary, zakaz działalności |
Najlepszą strategią jest proaktywne podejście - zapewnienie pełnej zgodności z CPR-2024 i otwarta współpraca z organami nadzoru rynku.
CPR-2024 to nie tylko nowe wymagania regulacyjne - to okazja do modernizacji sektora budowlanego w kierunku większej zrównoważoności, przejrzystości i cyfryzacji. Producenci, którzy przygotują się odpowiednio wcześnie, będą mogli wykorzystać te zmiany jako przewagę konkurencyjną.
Pamiętaj: pozostało tylko 7 miesięcy do daty zastosowania. Czas działać!